96/04/13 0 دیدگاه 2097 بازدید

نوشته شده توسط  مدیر 

با انیمیشن و تکنیک‌های آن آشنا شوید!

پروسه به حرکت در آوردن تصاویر ثابت را انیمیشن گویند. هر تصویر به صورت جداگانه ثبت می‌شوید و با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه به نمایش در می‌آید که به حرکت در نظر چشم انسان می‌انجامد.   همانطور که می‌دانید سرعت بالای نمایش تصاویر، باعث فریب مغر و ایجاد توهم حرکت می‌شود. این موضوع به خوبی هنگام سریع حرکت دادن دست‌ها، رو به روی چشمان آشکار است؛ در این حالت تصویر چند دست در نظر شما ایجاد می‌شود.

در انیمیشن، حرکت تصاویر را با افکت‌های مختلف که شاهد هستیم که می‌توانید برخی از آنها را در ادامه مطالعه کنید:

  • تغییر اندازه – سوژه‌ها و اجسام موجود بزرگ‌تر یا کوچک‌تر می‌شوند. برای مثال می‌توانید یک بالن در سه اندازه مختلف، به ترتیب از کوچک تا خیلی بزرگ نقاشی کنید.

  • تغییر مکان – چرخیدن و تغییر مکان پره‌های چرخ یک دوچرخه در حال حرکت را در نظر بگیرید. برای درک بهتر، چرخ را پنج بار در موقعیت‌های مختلف نقاشی کنید.

  • تغییر زاویه – عقربه‌های ساعت را تصور کنید. با گذشت هر ثانیه و دقیقه‌، عقربه‌ها نیز زاویه جدیدی را به نمایش می‌گذارند.

  • تغییر سرعت – جسمی ثابت را طراحی کنید. سپس تصویر یک ماشین در حال حرکت با سرعت زیاد را نقاشی کنید. از چه تکنیکی برای نمایش سرعت استفاده می‌کنید؟

  • تغییر رنگ – شش دایره هم‌اندازه را کنار هم بکشید، به طوریکه رنگ‌ها از سمت چپ به راست تیره‌تر شوند.

  • تغییر شکل – شکلکی ناراحت را نقاشی کنید. حالا در طراحی‌های بعدی، شکل چشم‌ها و ابرو‌ها را طوری تغییر دهید که احساس خوشحالی به بیننده منتقل شود.

 

در ادامه به بررسی به چهار مورد از پایه‌ای و کاربردی‌ترین تکنیک‌های به کار رفته در هنر انیمیشن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

انیمیشن نقاشی شده

در این تکنیک، جای یک نقاشی با طرح بعدی عوض می‌شود. هر طرح با مورد قبلی تفاوت‌های اندکی دارد و در سرعت کافی، نوعی حرکت را ایجاد می‌کند. چنین فیلم‌هایی از هزاران نقاشی مختلف تشکیل شده که با سرعت بالا و پشت سر هم به نمایش در می‌آیند. نقاظ ضعف این تکنیک نیاز به زمان بالا و افراد زیاد است. 

انیمیشن‌های Cut-out

طی این تکنیک، اجسام بریده شده از متریال‌های مختلف حرکت کرده و در صفحه نقش می‌بندند. اجسام تخت مانند دکمه، چوب کبریت و سیم نیز در این نوع از انیمیشن کاربرد فراوان دارند. امکان استفاده از این تکنیک روی طرح‌های نقاشی شده نیز وجود دارد. استفاده از این تکینک راحت و سریع است اما حرکت دادن دو جسم مختلف به طور همزمان، نکته سنجی فراوانی می‌طلبد. انیمیشن‌هایی که از این تکنیک استفاده می‌کنند ممکن است خیلی غیر طبیعی جلوه کنند.

انیمیشن‌های Stop-Motion
در این تکنیک با فیلمبرداری از اجسام سه بعدی سر و کار دارید. می‌توان هر متریالی که از قابلیت تغییر شکل بهره‌مند باشد، در این نوع انیمیشن قابل استفاده است. اجسام و سوژه‌های موجود، دو بار، یک بار پیش از حرکت و بار دیگر پس از آن ثبت می‌شوند و با ترکیب آن‌ها، تصویری در حال حرکت به دست می‌آید. مدل‌ها می‌توانند چندین بار مورد استفاده قرار گیرند؛ لازم به ذکر است معمولا برای کاهش زمان مورد نیاز و فیلمبرداری سکانس‌های مختلف به طور همزمان، چند نسخه از هر مدل ساخته می‌شود. این نوع انیمیشن نیز زمان و انرژی زیادی می‌طلبد. به عنوان مثال، سازندگان peach    james and the giantدر مدت یک هفته تنها موفق شدند ۴۵ ثانیه Stop-Motion را به پایان برسانند.

انیمیشن‌های کامپیوتری یا CGI

این عبارت به طراحی مدل‌های سه بعدی با استفاده از کامپیوتر اشاره دارد. تصاویر می‌توانند با استفاده از عکاسی دیجیتال وارد کامپیوتر شوند یا اینکه از اول با استفاده از ابزار‌های مبتنی بر آن تولید شوند. کاراکتر‌ها می‌توانند از پایه طراحی شوند، اما مدل‌های مربوط به اشیا و محیط اطراف معمولا با ابزار‌های مختلف پیاده سازی می‌شوند. این مدل‌ها پس از وارد شدن به کامپیوتر، به حالت رنگی و با بافت مشخص در می‌آیند.

امروزه، استفاده از کامپیوتر نسبت به روش‌های دیگر آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. انیمیشن toy story  با وجود ۱۱۰ انیماتور، ۳۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت. در حالیکه انیمیشن نقاشی شده  the lion king  با ۸۰۰ انیماتور و هزینه ۴۵ میلیون دلاری ساخته شده است.

 

آموزشگاه هنری رادین تبریز



نظرات



برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای ورود به حساب کاربری خود اینجا کلیک نمایید.